Idola Mimpi-mimpiku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Friday, July 9, 2010

Not a Bed Time Story

Hujan Emas di negeri Orang; Hujan Batu di negeri Sendiri, Lebih Baik di negeri Sendiri. (Bila nak ujan emas kat negeri sendiri ni???? )...Tapi dulu Mersing sempat masuk berita sebab mewah dengan emas de tepi pantai. Kat kampung aku la tu... Eceh-eceh-eceh... tetiba plak.

Ada pepatah kata, blajar la sehingga ke negeri china. Tapi otak aku dah berkarat, tak mungkin nak tuntut ilmu nut jauh sampai ke China. So, aku hanya mampu menjejakkan kaki ke China untuk jamu mata sahaja.. Hahaha...


Yok Jalan-jalan ke China....

Dari tanah Melayu, aku persembahkan ceritera bergambar, perjalanan aku menjejakkan kaki ke Negeri Hang Li Po untuk kem salam kat family dia. Hahahahahha


Sebab zaman sekarang tak perlu naik tongkang untuk pejalanan sejauh 6 jam menaiki kapal terbang, maka rombongan Cik Li Po hanya memilih naik kapal terbang. Tak payah feeling naik tongkang bagai-bagai kalau ada yang lebih mudah... Huhuuhuhu


Kalau naik tongkang, kita tengok dasar laut. Kalau naik kapal terbang, kita tengok dasar awan...Hahahaha

Okeh... Sampai darat, takkan nak berangan tengok dasar awan lagi... Dasar kau tak sedar diri... Hahaha.. Kita naik bas la pulak. Rombongan Cik Li Po landing kat Tianjin Airport selamat, alhamdulillah tanpa sebarang crash or scar. Alhamdulillah, mudah kerja aku bawak rombongan ni. Passport and visa seme pun okeh. Senyum dalam hati aku, akhirnya jejak kaki ke Tanah Besar China. Senyum dalam sahaja, kalau senyum luar, sorang-sorang dicop gila plak nanti.Hahhaha ...

Mari kita jejak Puteri Hang Li Po.. Yokkkkk...Seranggggggg....serangggg(?) ... Serbu hotel, 6 Hour in flight, perut sudah craving for food. Macam ne agaknye kalo nek tongkang? Tentu tunggang langgang aku... hahhaha... Naya-naya-naya

Second day at Tanah Besar China, aku bersama rombongan Hang Li Po menjejakkan kaki ke Dataran Tian An Man... Tu dia... Kat mane aku nak cari family Hang Li Po ni???? Luas Ya Amat datarannya. Tak cam aku ne satu family Hang Li Po... Hhahahahah

Kat mana aku nak start cari ni??????

Ni Lah rombongan Puteri Hang Li Po... Ahli-ahli yang dikerah mencari suku-sakat family Hang Li Po... Hahaha... Hanya mampu mengambil gambar saja. Nak cari orang kat dataran yang amat luas itu? Tak tercapai akal. Hahahaha

The Next Day, aku kerah pelak suku-sakat rombongan Hang Li Po ni cari kat Tembok Besar China. hahahah... Kalo kat Dataran Tian An Men, tak larat nak cari sebab luas. Kat Tembok Besar, lain plak cerita... Tinggi tangganya. Tak larat Nak panjat. Kah-kah-kah

Mula-mula bergambar saja. Okeh.. Mari bergambar sempena dah sampai di kaki puncak menara tembok besar cina. Hahaha.. Kita bergambar dulu.

Dah naik sikit, kita ambik gambar lagi. Sempena dah naik tembok besar china sikit. Hahahaha...

Kemudian.....

Semakin banyak pic diambik bersempena-sempena yang direka-reka....hahahaha

Sempena dah tengok sekitar Tembok Besar... Welcome to Great Wall... Eceh-eceh-ceh

Sempena sekejap berada di bawah belakang mereka ..... 

 Sempena tak semena-mena berada di atas hadapan mereka pulak...Kah-kah-kah

Warrior dari Malaysia yang berlagak nak isi jawatan kosong sebagai warrior di China pulak.

Cari family Hang Li Po??? Kem salam pada angin sajalah. Banyak kali pemaut tangga tembok tu dijabat suh duk kem salam kat family Hang Li Po. Sungguh-sungguh-sungguh-tipu. Kah-kah-kah

Dah penat berhempas (hempas ke???? ) - pulas (pulas ke??????) -pening jugak bila pk balik penggunaan ayat ni... Tapi dah tu je word yang de.. Gunapakai-tibai jela...Huhu... Selepas berhempas-pulas mendaki tembok besa China, pulang ke hotel mencari makanan untuk mengcover energy yang telah digunakan... Huhuhu... Lapar and dahaga tau panjat tembok besa tu... Kalo bina tembok besa tu apatah lagi... Hahaha

The next day punya plan adalah mencari di sekitar Summer Palace... Yeahhhhh...

Wahhhhh... Rupanya lagi ramai orang. Ayayaya. Mana mau cari generasi Hang Li Po ni????

Aku pun intai kat dalam Summer Palace kot-kot terbayanglah vision dulu-dulu pasal hikayat Hang Li Po ni. Ecececeh... Konon nak jadi macam Melinda la... Kah-kah-kah



Tengok bumbung, tengok dinding, tengok keliling. Arghhhhh... berseninya diorang ni. Terseronok aku snap pic. Niat mahu mencari keturunan Hang Li Po, aku lakukan dalam hati saja. Snap pic dulu.

Okeh. Pic aku lagi. Ditepi kolam.

Kononnya, kolam yang aku posing tu dulu tempat maharani membela jin tiram untuk little mermaid dapatkan mutiara. Pearl tu basic for beauty material yang digunakan dalam produk kecantikan dia la. Wahhhhh... Amek nah ko... Gesek pearl sapu kat muka. Kita gesek manjakani saja... Untuk apa???? Blajalah petua... Haahaha

See-see-see...Live view yang aku snap ketika aku paksa mereka buktikan kolam tu ada Tiram. Kah-kah-kah

Lagak tour leader nak jadi tour guide...

Tak mampulah aku nak pikul tanggungjawab bercakap during the trip with humor and fact. Need to be talkative, spontaneous, humor, instead have fact in mind. More important, need think outside the box. Nak entertain orang dengar fact in interesting way bukan senang, especially aku lah. Salute la kat tour guide masa trip ni. Dah la pure Chinese from China, but learn how to speak malay (actually spoke Indonesian) dengan gigihnya. Siap tanya kat aku word yang agak gusar aku nak paham. Kah-kah-kah. I m MALAYSIAN okeh bukan INDONESIAN.

 
Dah jejalan. Kita makan dulu...Yeahhhh
 


Owhhhhh... Footprint i was here berciri comel-tapi-membazir (?).... Malaysia Mali maaa


Then kita berlibur dulu di sekitar town Beijing.

Yokkk... Kita bersiaran taklangsung through my view....

Misi mencari family Puteri Hang Li po berubah mendadak menjadi misi mensnap bangunan berfigure pelik... For me la.. If tak pelik for you i dont kno, kate tak pelik that building, tapi kua statement kate bangunan tu pelik secara tetibe tanpa sedar... kah-kah-kah... Kantoi...so tak yah la tengok and said, aikk bangunan bentuk macam ni pun ada. Kang ko same pelik dengan building tu plak. 

Apa ayat ni..skip intro..pening-pening-pening

Dari jauh dah nampak bangun pelik pada aku. Pada ko mungkin bese-bese saja.


Lalalalala. Presenting... Hotel berbentuk seluar (??????)

Sungguh. Tour Guide kata hotel berbentuk celana. See-see-see.. Aku disogok bahasa indonesian during my trip. Takpe-takpe...Asal paham sudehhhh.


Huhuhu.. Kenapalah architect dia leh imagine that figure.



Aku tension, so nak cabut satu building for souvenir lek Malaysia.

Bas yang panjang untuk menampung jumlah penduduk yang ramai. Kan China is the largest state in Asia.








Alamakkkkkkk...dah sore.. Matahari sudah mahu kabur... Ayuh pulang.



nite view... The lighting you always. Hahaha... Kalau tak lighting, maka earth hour la...

Pejam celik-tido-pejam-celik lagi, sudah mahu pulang Malaysia. Misi mencari Family Puteri Hang Li Po untuk sampaikan salam tinggal kem salam pada angin je lah.... Kat Malaysia pun boleh buat. kah-kah-kah


Selalu aku tenok sunset dari depan pintu rumah kat kampung, dari tingkap atas katil di rumah sewa, di tepi pantai di Mersing, remang senja di Putrajaya.

Tapi kali ini....


Through my window...Between langit and earth, above the cloud....Sunsettttt....Phewittttt So Sweet.

Matahari terbenam, mata aku pun terpejam. The sweet moment to be continue in my dream...





logo baru

No comments:

Post a Comment