Idola Mimpi-mimpiku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, July 26, 2010

Ingatan!

Aku mahu share satu artikal kat  Yahoo Searching Page aku  baca a few weeks ago. Yahoo Finance under Personal Finance. Wahhhh... Pagi-pagi sudah feeding mind dengan $$$$. Hehehe... Bukan incoming lah, ni pasal Outcoming every single-little-pieces RM-RM yang kita spend-debt-and-credit.

Artikal pasal The Six Mistakes Young Families Make by Stacey L. Bradford. Wahhhh... Bukan aku dah berkeluarga muda, huhuuhu. Tapi aku kan muda and bakal berkeluarga, so aku mulalah read line-by-line then, rasa artikal ni cam quite interesting je aku nak baca.

Sapa pun dalam dunia ni pasti akan berhutang, makin besar expenses makin besar amount creditnya. Kalaulah amount tu boleh bertukar jadi debit, mata-simbol-wanglah aku.Huhuhu.

Katanya.dia kata, bukan aku, aku tukang baca saja... Elakkan kesalahan super-duper-small ni then, anda akan dijauhi dari masalah ini akan datang. Ecececeh...macam aku plak pakar kewangan...

Pesanan beliau, stay away from juliet sekali sepasang merpati dua berjoli-hutang walau dalam amount super-duper-small, mereka akan sukar and semakin sukar untuk lari dari beban hutang tersebut. Run for your life starting from now itu ayat aku. Kata beliau, hutang memang tak dapat dielakkan untuk merpati muda yang baru nak hidup. Sekali sudah membeli kenderaan, biarkan ia menjadi harta jangka panjang. Settlekan payment and jaga elok-elok sebelum beli yang lain.elak beban hutang and maintenance's charge. Pada yang low survival-cost macam aku ni? camne plak?~~Sigh

Merpati dua berjoli-hutang flying without wing a bugdet masalah gak. Sepupu-spapat terapat masalah hutang adalah bajet yang ada adalah ciput a.k.a ada nasi seperiuk nak jamu rakyat sekampung. Huhuhu... Makanya akan pinjam beras jiran tetangga nak jamu mata-hati-perut rakyat jelata. Harus diukur baju dibadan sendiri, nak bergaya ikut kemampuan. Ayat sedap  Even the most intelligant people have holes in their budgeting plans See-see-see... The power of money, never be enough.

Apabila merpati dua berjoli-hutang tak fikir pasal masa depan tua. Tak mula menyimpan dari muda, bila tua sapa nak tanggung? Anak-anak pun macam kita masa muda jugak. As we plan for ours, they also will do for them. So tu kesilapan orang muda berkeluarga jugak. Mungkin fikir for long term, tapi not enough longer beyond 50s. Mungkin tak ramai, mungkin segelintir, mungkin sebenarnya terjadi kepada setiap orang, bergantung kepada tahap kesedaran awal-ke-lambat.

Sapa tak de insurans aku-aku-aku... Lompat-lompat angkat tangan. Tolong jangan langgar aku, nanti mati katak. Ada yang membeli insurans mahal-super-duper untuk nilai lebih yang berbaloi, tapi sebenarnya telah makan survival-cost anda tanpa anda sedari. Anda masih sihat tapi kelebihan insurans itu tak anda nikmati, seperti menanam padi tapi dimakan burung, padi dapat tapi bukanlah semuanya. Ececeh. pandailah kata sebab tak kena lagi.

Yang second last point dia ni aku agak setuju, tapi pada segelintir mungkin tak berapa setuju. Mungkin ada yang utamakan simpanan untuk pembiayaan pembelajaran anak-anak. Tapi pesanan beliau, bajet untuk pembelaran junior kita adalah sepatutnya berada di senarai hampir paling bawah. Kerana, mereka boleh membuat pinjaman untuk pembelajaran, tapi kita tidak boleh meminjam pembiayaan kehidupan kita lepas bersara untuk masa tua.

Melainkan lah kita ni kaya. Boleh buat simpanan untuk multi-purpose dalam nilai yang tinggi. Perbincangan adalah untuk orang seperti aku yang berstatus survival-cost is small. So need to choose between  need or indeed.

Okeh-okeh-okeh. The last but most not least. The Rainy day. Sediakan payung sebelum hujan, sediakan perahu sebelum banjir. Hambik nak ko. Pesanan beliau, simpan $$$$ atleast 6 months of your salary for any emergency cases. Malang tak berbau. kalau Bau Pekong, senang dapat detect, prepare safety box awal-awal. Huhuhuhu. Tapi kalau simpan $$$ macam dia cakap,ready stock atleast 6month??? camne plak aku nak buat agihan untuk yang lain-lain plak?

NotaKuaci: The power of money, never be enough. Once again... I bear you that dis article is about the lowest survival-cost like me. If life like you super-duper-yummylicious boleh tabur wang, no need to worry about this, but need to worry if you have less-awareness. Still will be the same situation as i m soonest.Teremo pada yang hidup sebaya tapi kaya...Rezeki masing-masing..Kenapa aku berBI ni, terikut-ikut bahasa artikal. kakakakah

ENTRY SECARA BERPUSU-PUSU KERANA WAKTU DICURI UNTUK MENJADIKANNYA KELENGANGAN SELAMBAK, DIDAPATKAN SECARA PUKAL.

MAKA PERLU BUAT KERJA SEMULA UTUK MEMULANGKAN WAKTU YANG DICURI ; MEMBUAT KERJA SELAMBAK PULAK.

logo baru

No comments:

Post a Comment