Idola Mimpi-mimpiku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Monday, August 16, 2010

Rindu My Mum

Semalam Selamat pulang dari kampung halaman. Lepas rindu sebakul, kini sudah mula ada rindu segelas. Simpan-simpan lama-lama jadi sebakul mungkin. Owh, ma rindu nak jumpa lagi and bergurau senda.

Aku bangga dengan my mum. She such a wonderfull girl.

Wanita super-duper hebat pada aku.

Kamu juga pasti mengatakan hal yang sama tentang emak kamu.

My Mum superduper hero. Hihi

Ma yang hanya diam walaupun kadangkala suami bagi nafkah wang, tetapi cukup untuk belanja dapur sahaja.

Ma yang menjaga anak, memantau pergerakan anak, menjaga suami dan kehidupan keluarga, walaupun diri sendiri amat sedikit masa yang diperuntukkan.

Ma yang satu, pesanannya beribu-ribu. Ayat tiru.

Terima kasih kerana mengajar Budak Comot erti kehidupan berumah tangga dan menguruskan diri walaupun masih belum berkeluarga sendiri.

Ma lah idola aku.

Walaupun sudah tua, 63 tahun, masih gagah menjaga cucu. Dulu menjaga suami, hidup sepasang.

Kemudian menjaga anak, bertiga beradik dan seorang anak tiri.

Ma masih tabah.

KINI menjaga cucu. Yang Agak Nakal dan Hiper-activ. TAPI ma masih bersabar.

AKU MAHU  SEPERTI KETABAHAN MA.

Si kasih juga harap aku jadi seperti kepoweran ma. Seharian berbincang-dan-berborak dengan si kasih menggambarkan kebahagiaan suami isteri, walaupun penat bekerja di siang hari, malam boleh mengadu-domba untuk meringankan bebanan. Pada yang single seperti aku, JELESNYA orang ada suami, malas-malas, boleh suruh suami. Kalau hidup single, susah-senang, kena buat sendiri.

Teruja si kasih tolong goreng cempedak bersama bakal ma mertua. Macam satu keluarga. Untungnya orang yang dah bersuami. Pasti lebih lagi yang boleh ditolong. Huhuhuhu

Ma lah IDOLA aku.

Aku hairan bila ada yang berungut itu-dan-ini. Mungkin aku juga nanti. Tapi kenapa ma sudah 40 tahun berkahwin, tapi menjaga keluarga seperti baru semalam bernikah,kurang berungut menjalankan tanggujawab.

Masih gagah dan boleh mengalahkan tenaga orang muda yang berkerja, atau menguruskan rumah tangga, tapi berungut tak de masa, tak de wang atau seperti tiada-tiada yang menyeronokkan berumahtangga dan bergelar ISTERI.

Masih berungut itu-dan-ini. Adat manusia. Sudah diberi betis-nak-paha.

Gaji termahal seorang isteri adalah pahala yang tiada tolok bandingnya, kunci syurga yang indah.

Harap ma memperolehnya. Aminnnn.

Semoga kita memperolehi keberkatan bulan RAMADHAN dengan keikhlasan.

Andai tak mahu, jangan lakukan. Mungkin ada pemotongan pahala yang diperolehi andai dalam keterpaksaan, malah menambah dosa pula. Menggunakan perumpamaan GAJI. SUBHANALLAH.

HARAP AMPUNKANLAH DOSA HAMBA MU INI YA ALLAH.

Aku tak mengganggu kehidupan orang lain, harap orang lain juga begitu.

Aku tak tahu susah payah orang, orang juga begitu.











logo baru

No comments:

Post a Comment