Idola Mimpi-mimpiku

Daisypath - Personal pictureDaisypath Anniversary tickers

Tuesday, May 11, 2010

My Hometown... My Sweet Home

Tempat  : My Sweet Home
Lokasi   : Hometown , Sri Pantai, Mersing
Peserta  : Budak Comot dan Budak Comel
Acara    : Balik Kampung tanam jagung



Inilah rumahku syurgaku... Walaupun bukan banglo tiga tingkat, lengkap dengan swimming pool dan 1 floor family entertainment home theater set, tapi aku rasa inilah rumahku syurgaku... Sejak aku berusia lebih kurang 5 tahun, aku dah duk kat umah ni... Laman rumah yang luas tuk aku main-main dengan kawan-kawan masa kecik-kecik dulu. Badminton, tembak rusa, paling selipar, bola sepak, main guli... Cakap je, permainan kampung apa yang tak tersenarai... huhu... Go-cart je tak de... Kalau boleh abah aku sediakan, mau dah de 1 litar deoan rumah agaknya... huhu

Kalau kenduri kawen sepupu aku, rumah aku jadi parking lot... Maklumlah laman yang luas, mampu menampung kenderaan yang banyak... Sok nak wat kaunter parking lot la kat depan rumah... Haha... Sungguh kejam, tak suci dan hampeh betul niat dalam hati... Haha...Apala manusia yang tamak, riak dan sombong selalu rugi...


Kan aku dah kate luas laman rumah aku, boleh muat 9 buah kereta... Dah macam autoshow plak laman rumah aku. Haha... Seronok tengok. Meriah je tengok kereta banyak-banyak parking depan rumah. Kalaulah semua kereta ni aku punya, boleh bukak perniagaan sewa kereta dah lah aku... Hikhik... Niat tak suci lagi dalam hati.


Depan rumah aku ada pokok manggis dan pokok mangga... Haha... Dulu time aku duk kampung lagi, pokok manggis tu lah tempat aku melepak dengan kawan-kawan. Dengan mak dan makcik aku... Tempat mengumpat, bergelak, bercerita siang malam... Huhu... Tempat lepak tunggu bas, tempat melepak tengok orang lelaki lalu-lalang. Haha... Niat semuanya tak suci...Huhu...

Masa kecik-kecik pokok ni lah tempat aku belajar memanjat pokok. haha..Selain pokok manggis kat rumah makcik aku yang tinggi tu, pokok kecik ni pun jadi mangsa ke nakalan aku jugak... Aku bukan hipokrit nak kata aku budak ayu yang main masak-masak kat rumah aje... Duk dalam rumah tak berjemur main panas... Owhhh.. Tidakkkkk!!! Aku ada team kanak-kanak yang sebaya aku, area rumah aku tu ada 7 orang sebaya aku; 4 boys 3 gurls... Bayangkanlah gelagat aku yang tak berapa gurl, meman Budak Comot lah aku... Huhu...Budak Comot yang membesar kadar rata dengan kenakalan dan kelincahan budak-budak zaman aku tu... Kira masih aktiflah. Bukan pasif... Huhu.




Sekarang rumah aku dah ada 4 ekor anak kucing. Yang atas ni nama merah itu cinta. Lagi 3 ekor, kecik, panjang dan abu... Abu tu je yang betina.. Tapi kenapa ma aku letak nama Abu, sebab warne dia samar-samar kelabu... Panggilan manja jadi abu... Kecelaruan dah la kucing tu nanti, dia jantan ke betina... Haha

Kalau dari bustand Mersing, skarang dah tak macam dulu... Ada yang tanya aku, bukanke bandar Mersing tu kecik je, tang mana plak letak-duduk lokasinya bustand tu... Adoihai... Hang ni berapa kali datang Mersing, mesti jarang lalu ni. Tumpang lalu je la kot... Huhu... Teremosi sikit bila orang kutuk kotak-katik hometown aku... Kecik-kecik pun, terkenal dengan Bandar perlancongan... Tourist mana yang tak tau Mersing, kalau nak ke Tioman, diorang datang jeti Mersing dulu. Lagi dekat nak dibandingkan dengan Jeti Tanjung Gemok. Aku dah buat research ye... Maklumlah, aku kan Budak Comot blaja Tourism Management kat UUM... Kalau tak support tourism, sia-sialah aku blaja tinggal ma abah aku 3,4 tahun... huhu...


Kua dari bustand Mersing, mesti nampak sign ala-ala hollywood ni... Huhu... Bangga tu nampak sign ni... Simbolik je tengok. Anak Jati Mersing, maunya aku tak bangga... Huhu
Ni lah bustand Mersing, dekat dengan tepi sungai. Pemandangan superb... Malam-malam ada orang memancing kat tepi sungai tu... Kadang-kadang ada pertandingan memancing... Syok tu tengok... Huhu

Ni pulak pemandangan dari atas jambatan Mersing. See... Aku dah kata... Mesing ni bandar yang cantik. Walaupun kecik kotak-katik yang orang lain duk kata tu... Aku tetap bangga dengan Hometown aku... Indah Permai... Syahdu... Sempoi...Wordless... Yok ke Mersing... Pekena cendol mamak, Lai chi Kang corner, Mandi air papan, melepak pantai Mersing, makan nasi lemak Mok Mek, makan keropok Lekor Terengganu made in Mersing, Ikan bakar... Yummy...Yummy...Sebab tu lah aku suka Mersing.

No comments:

Post a Comment